ZAWIADOMIENIE CZŁONKÓW SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „BUDOWLANI”O GŁOSOWANIU NA PIŚMIE
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „BUDOWLANI”, działając na podstawie §40 ust. 1 pkt 8 Statutu Spółdzielni (tekst obowiązujący od 12.09.2018 r.), oraz na podstawie art. 36 § 9-13 ustawy Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648 z późn. zm.) w związku z art. 1 § 7 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1208) zarządził (uchwałą nr 28/2022 z 19 maja 2022 r. oraz uchwałą nr 34/2022 z 26 maja 2022 r.) głosowanie na piśmie przez Walne Zgromadzenie Spółdzielni Mieszkaniowej następujących uchwał (uzupełnionych o uchwały nr 12, 13 i 14/2022 na podstawie uchwały Rady Nadzorczej nr 4/2022 z 25 maja 2022 r.):
I. Uchwały zaproponowane przez Zarząd uchwałą nr 28/2022 z 19 maja 2022 r.:
1) Uchwała nr 1/2022 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółdzielni w 2019 roku;
2) Uchwała nr 2/2022 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Spółdzielni za rok 2019;
3) Uchwała nr 3/2022 w sprawie przeznaczenia zysku netto za rok 2019;
4) Uchwała nr 4/2022 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółdzielni w 2020 roku;
5) Uchwała nr 5/2022 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Spółdzielni za rok 2020;
6) Uchwała nr 6/2022 w sprawie przeznaczenia zysku netto za rok 2020;
7) Uchwała nr 7/2022 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółdzielni w 2021 roku;
8) Uchwała nr 8/2022 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Spółdzielni za rok 2021;
9) Uchwała nr 9/2022 w sprawie przeznaczenia zysku netto za rok 2021;
10) Uchwała nr 10/2022 w sprawie oznaczenia najwyższej sumy zobowiązań, jaką Spółdzielnia może zaciągnąć;
11) Uchwała nr 11/2022 w sprawie zbycia nieruchomości gruntowych;
II. Uchwały zaproponowane przez Radę Nadzorczą uchwałą nr 4/2022 z 25 maja 2022 r.:
12) Uchwała nr 12/2022 w sprawie zmian do Statutu dotyczących obniżenia wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej;
13) Uchwała nr 13/2022 w sprawie zmian do Statutu dotyczących obniżenia wynagrodzenia członków Rad Osiedli;
14) Uchwała nr 14/2022 w sprawie zmian do Statutu dotyczących obniżenia liczby członków Rady Nadzorczej do 15 członków.
Z treścią sprawozdań Zarządu z działalności Spółdzielni za lata 2019 2020 i 2021, sprawozdań finansowych wraz ze sprawozdaniami niezależnego biegłego rewidenta badającego sprawozdania finansowe za lata 2019,2020 i 2021 oraz treścią uchwał, Członkowie mogą zapoznać się w siedzibie Spółdzielni, I piętro, pokój nr 109 oraz biurach administracji osiedli w godzinach pracy Spółdzielni od 02.06.2022 r. do 23.06.2022 r.
Głosowanie nad powyższymi uchwałami odbędzie się wyłącznie na piśmie poprzez wrzucenie wypełnionej karty do głosowania do urny, uprzednio zabezpieczonej przez notariusza. Urny przeznaczone do oddania głosów dostępne będą 23.06.2022 r. w godzinach od 12.00 do 18.00.
Urny będą wystawione w następujących miejscach:
a) Administracja Osiedla „Centrum”, ul. Czerkaska 32 w Bydgoszczy;
b) Administracja Osiedla „Na Skarpie”, ul. A. Grzymały-Siedleckiego 42, w Bydgoszczy;
c) Administracja Osiedla „Na Wyżynach”, ul. Przyjazna 13 w Bydgoszczy.
Głosowanie zostanie zakończone 23 czerwca 2022 r. o godz. 18.00 poprzez zabranie
urn z miejsc ich wystawienia. Powołana komisja skrutacyjna dokona w obecności notariusza komisyjnego otwarcia urn i policzy oddane głosy.
Członek Spółdzielni może dokonać aktu głosowania tylko jeden raz.
Wyniki głosowania zostaną podane do wiadomości Członków Spółdzielni w drodze publikacji na stronie internetowej Spółdzielni i tablicach ogłoszeń na klatkach schodowych budynków w zasobach Spółdzielni w terminie 7 dni od dnia zakończenia głosowania.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 90 ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568) ustawowy termin zwołania Walnego Zgromadzenia ulega przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego. W związku z powyższym, wobec trwającej pandemii, nie zwołano Walnego Zgromadzenia w roku 2020 i 2021.
Ustawodawca, na mocy ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 dokonał m.in. nowelizacji Prawa spółdzielczego, wprowadzając do art. 36 przepisów § 9-13, na mocy których powstała możliwość podjęcia na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość określonej uchwały przez Walne Zgromadzenie (bez konieczności zwołania i odbycia Walnego Zgromadzenia w tradycyjnej formie, określonej w Statucie).
16 maja 2022 r. przestał obowiązywać w Polsce stan epidemii, jednakże nadal obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego. W sytuacji, gdy nie jest znany termin odwołania obowiązującego stanu zagrożenia epidemicznego, Zarząd Spółdzielni, w oparciu o wyżej wskazane przepisy prawa, podjął decyzję o zarządzeniu głosowania na piśmie wyżej wymienionych uchwał przez Walne Zgromadzenie jak w sentencji. Takie rozwiązanie pozwoli na podjęcie uchwał niezbędnych dla prowadzenia prawidłowej i bieżącej działalności Spółdzielni.
Zapraszamy do udziału w głosowaniu.
Informacja dotycząca uchwał Walnego Zgromadzenia głosowanych na piśmie 23 czerwca 2022 r.
Przedmiotem głosowania jest 14 uchwał. Standardowymi uchwałami Walnego Zgromadzenia są te dotyczące zatwierdzenia sprawozdania Zarządu (nr 1, 4, 7), zatwierdzenia sprawozdania finansowego (nr 2, 5, 8) oraz przeznaczenia zysku netto (nr 3, 6, 9). Dotyczą one odpowiednio lat 2019, 2020 i 2021, i które z powodów pandemii koronawirusa, a co się z tym wiąże, niemożliwością organizacji Walnego Zgromadzenia w dotychczasowej formie, nie mogły zostać poddane głosowaniu. Zgodnie z przepisami prawa i obowiązkiem zgłoszenia sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego, niezbędne jest podjęcie uchwały zatwierdzającej te sprawozdania za w/w lata.
W związku z faktem, iż sprawozdanie Zarządu z działalności Spółdzielni jest elementem sprawozdania finansowego, konieczne jest również podjęcie stosownej uchwały w celu zatwierdzenia tego dokumentu. Wszystkie powyższe czynności trzeba dokonać, by móc podzielić zysk netto za lata 2019-2021. W tym celu konieczne jest ich przyjęcie oraz podjęcie uchwał nr 3, 6 i 9/2022 w sprawie przeznaczenia zysku netto. Póki Walne nie zdecyduje o przeznaczeniu zysku, pieniądze te są niejako „zamrożone” i nie możemy korzystać z tych środków w bieżącej działalności Spółdzielni. Jak wynika z treści tych uchwał zysk za wszystkie te lata ma służyć pokryciu wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem części wspólnych Państwa nieruchomości, by odciążyć Państwa portfele.
Uchwała nr 10/2022 w sprawie oznaczenia najwyższej sumy zobowiązań, jakie Spółdzielnia może zaciągnąć daje podstawę do ubiegania się przez Spółdzielnię o dotacje, kredyty lub pożyczki na realizację ekonomicznie korzystnych bądź technicznie lub społecznie uzasadnionych zadań remontowo-inwestycyjnych. Proponowana kwota to 10 mln zł. Poprzednia taka uchwała była podjęta przez Walne Zgromadzenie w 2012 r., a oznaczona w niej kwota wynosiła 5 mln zł. Dzięki tej uchwale, Spółdzielnia będzie mogła ubiegać się o niskooprocentowaną pożyczkę z Funduszu Dostępności w celu finansowania przedsięwzięć dźwigowych (doprowadzenie wind do poziomu „0” i do najwyższej kondygnacji). Środki te będą pochodzić z Banku Gospodarstwa Krajowego i mieć formę preferencyjnych pożyczek na likwidację barier architektonicznych, co ma skutkować zapewnieniem dostępności budynków dla osób ze szczególnymi potrzebami m.in. osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi oraz osób starszych.
Uchwała nr 11/2022 dotyczy zbycia czterech działek nieruchomości przy ul. Ogrody
(o powierzchni 462 m2) zajętych pod drogi, lub z których korzystają inni użytkownicy. Ich zbycie na rzecz Miasta Bydgoszczy doprowadzi do uzyskania stanu prawnego zgodnego z faktycznym ich użytkowaniem i zwolni Spółdzielnię z obowiązku opłacania za nie podatku.
Uchwały nr 12, 13 i 14/2022 zostały przygotowane na wniosek Rady Nadzorczej. Pierwsze dwie dotyczą obniżenia wynagrodzeń członków Rady Nadzorczej i Rad Osiedli. Związane są z chęcią dostosowania wynagrodzeń członków tych organów proporcjonalnie do zakresu ich pracy i odpowiedzialności, zwłaszcza wobec bardzo dynamicznego wzrostu minimalnego wynagrodzenia, które jest podstawą do wyliczania wynagrodzeń organów. Natomiast zmniejszenie liczby członków Rady Nadzorczej z 17 do 15 osób (uchwała nr 14/2022) podyktowane jest analizą ilości i zakresu prac tego organu. Te trzy uchwały spowodują zmiany w Statucie, a co za tym idzie, wymagają przegłosowania ich większością kwalifikowaną 2/3 głosów „za” (zgodnie z § 21 ust. 6 Statutu SMB).
Rada Nadzorcza i Zarząd SMB rekomendują przyjęcie wszystkich przygotowanych uchwał. Dzięki nim pieniądze z zysku pokryją część ponoszonych przez Państwo kosztów, a zmiany dotyczące zmniejszenia wynagrodzeń i liczebności organów przyniosą oszczędności na następne lata.